Atgal

Produktai / 2017 11 13
Maisto produktų kokybės standartai: kada skanus padažas - kokybiškas?

Šiemet lapkričio 9 d. minėdami pasaulinę kokybės dieną aiškinamės, kas gi ta produktų kokybė ir kaip ji užtikrinama. Dažnai manoma, kad gerą kokybę nusako teigiamas atsakymas į klausimą „Ar šis daiktas geras?“, o kalbant apie maisto produktus - „Ar skanus?“ Visgi ne tik skonis parodo produkto kokybę. Ją sudaro daugybė veiksnių, apie kuriuos vartotojas dažnai ir nežino. Kas ir kaip užtikrina maisto produktų kokybę, pasakoja UAB „Daumantai LT“ vadovybės atstovė kokybei ir maisto saugai Zita Čepulytė.

- Kaip maisto pramonės įmonėje suprantama sąvoka „kokybė“?

- Kokybė - tai atitikimas tam tikrų visiems produktams taikomų reikalavimų visumai. Reikalavimai gali būti įvairūs, nustatomi atsižvelgiant į įmonės pobūdį. Kokybės rodiklius nustato ir teisės aktai, ir pati įmonė. Jei produktas juos atitinka, vadinasi yra kokybiškas.

- Kas nustato ir reglamentuoja kokybės rodiklius?

- Kalbant apie maistą, reikia kalbėti ir apie maisto saugą, ir apie jo kokybę. Bendruosius reikalavimus apibrėžia Europos Sąjungos reglamentai, Lietuvos įstatymai, higienos normos. Kurdama savo produktą, įmonė privalo vadovautis visais teisiniais norminiais aktais. Maisto saugos rodikliai yra privalomi, o kiekvieno produkto kokybės rodiklius galima nustatyti skirtingai.

- Kiek kokybės sistemų yra įdiegta jūsų įmonėje? Kokios jos?

- Mūsų įmonėje įdiegta integruota maisto saugos ir kokybės vadybos sistema, sertifikuojama pagal du tarptautinius standartus: ISO 9001 ir „British Retail Consortium Global Standart for Food Safety“ (BRC GSFS). Vadovaujamės pastarojo standarto naujausia, jau septinta versija. Be to, kaip ir visose bendrovėse, „Daumantuose“ yra sukurta rizikos veiksnių analizės svarbių valdymo taškų sistema (RVASVT), be kurios negali veikti nė viena su maistu dirbanti įmonė.

- Minėjote bendrovėje veikiančias vidines kokybės tikrinimo sistemas, tačiau šalyje yra nemažai institucijų, kurios taip pat atsako už maisto produktų kokybę. Kas dar tikrina „Daumantų“ bendrovę?

- Be abejo, tikrina ne viena institucija. Reguliariai tikrina Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT). Ir ne tik produktų kokybę, bet ir visą maisto saugos valdymo sistemą bei pakuočių tinkamumą. Patikrinimų metu imami produktų mėginiai, kuriuos tiria Nacionalinis maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institutas. Metrologijos centras tikrina, ar nėra svorio neatitikimų, t. y. ar produkto svoris atitinka deklaruojamąjį.

- Kokie rodikliai vartotojui garantuoja, kad produktas yra kokybiškas ir atitinka standartus?

- Mes galime garantuoti, kad iš įmonės neišvažiuoja nė vienas nekokybiškas produktas. Kokybei įrodyti atliekami kiekvienos produkto partijos tyrimai. Tiesa, vartotojas jų nemato. Vartotojas mato patį produktą, pakuotę ir ženklinimo etiketę. Joje surašyta produkto sudėtis, maistinė ir energinė vertės. Iš produkto pakuotės galima matyti, ar jis supakuotas sandariai, ar ta pakuotė nepažeista. Jeigu ji tvarkinga, nedeformuota ir nepradaryta, produktas tikrai saugus.

- Produkto kokybė prasideda nuo žaliavos. Kaip ją tikrinate?

- Kiekvieno produkto gamyba prasideda nuo atidaus žaliavų ir pakuočių tiekėjų pasirinkimo. Dirbame tik su patikimais tiekėjais: mums svarbu ne tik kaina, bet ir kokybė. Mūsų tiekėjai - ilgamečiai verslo partneriai, kurie suinteresuoti, kad produktai būtų saugūs ir kokybiški. Rinkdamiesi tiekėjus pirmiausia jų įmonėje atliekame auditą, susipažįstame su aplinka, kur gimsta pakuotės ar žaliava. Įvertiname, ar ji gali būti klastojama, užteršiama biologiniais, cheminiais ar fiziniais teršalais. Atliekame žaliavos cheminius ir mikrobiologinius tyrimus, tik tuomet sprendžiame, ar ji yra tinkama. Tačiau tai dar ne viskas: nupirktą ir pristatytą į įmonę žaliavą vėl tikriname. Kiekviena žaliavos partija yra tikrinama be jokių išimčių.

- Pagrindinį „Daumantų“ asortimentą galima suskirstyti į dvi grupes: kečupai bei pomidorų padažai ir majonezai bei majoneziniai padažai. Kokius šių produktų rodiklius tikrinate?

- Prieš išvežant kiekvieną produktų partiją, tyrimai yra atliekami mūsų įmonės laboratorijoje. Majonezo produktuose tikrinamas rūgšties, druskos ir riebalų kiekis, aktyvusis rūgštingumas. Vieni vartotojai nori riebesnio majonezo, kiti liesesnio - todėl turime skirtingų gaminių ir kiekvienu atveju privalome užtikrinti deklaruojamus etiketėje nurodytus riebumo parametrus. Pomidorų padažuose tikrinamas tirpiųjų sausųjų medžiagų kiekis, aktyvus rūgštingumas, druskos, rūgšties kiekis. Atliekami ir mikrobiologiniai tyrimai, tačiau vartotojas to etiketėje nemato.

- Įmonėje, kaip minėjote, galioja ne tik Lietuvos, bet ir ES standartai, o daugiau kaip prieš 10 metų pradėjote taikyti ir BRC GSFS standartą. Kam to reikia?

- Lietuvoje šį standartą taiko 53 maistą gaminančios įmonės. Pirmiausia, jis reikalingas, kad būtų galima eksportuoti produktus į tas šalis, kurios jį pripažįsta ir be jo taikymo produktų neįsileidžia. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalys. Žinoma, dėl šio standarto kiekvienas Lietuvos vartotojas gauna papildomą garantiją, kad gamybos sistemą ypač griežtai kontroliuoja nepriklausoma organizacija, t. y., kad ir Lietuvoje parduodami produktai yra tokios pat kokybės kaip ir eksportuotieji į kitas šalis.

- Kas kontroliuoja šią kokybės sistemą?

- Tai daro nepriklausoma organizacija „Lloyd's Register Quality Assurance“ (LRQA). Pagal BRC GSFS standartą „Daumantuose“ buvo atlikta dvylika auditų. Jie atliekami kartą per metus tik tuo atveju, jei rezultatai yra geri, o jei yra daugiau neatitikimų - auditas atliekamas kas pusmetį arba produktas nesertifikuojamas. O mes esame sertifikuoti jau 12 metų. Prieš porą metų buvo išleista nauja dar griežtesnė standarto versija, kartu pateikta ir nauja vertinimo sistema, pagal kurią antri metai gauname patį aukščiausią AA įvertinimą - tai reiškia, kad mūsų bendrovė užtikrina aukščiausią kokybės ir maisto saugos lygį.

- Kaip atliekami tokie auditai? Kaip jiems ruošiatės?

- Tai planiniai auditai, kurie, kaip minėjau, atliekami kasmet. Tai ne vienkartinė akcija, standarto reikalavimus privalome atitikti nuolat. Audito metu tikrinamas ne konkretus produktas, bet visa sistema: nuo žaliavos tiekėjo iki produkto išvežimo į prekybos centrus. Auditoriai kalbasi su darbuotojais, ilgai stebi gamybą, jos etapus ir nuosekliai patikrina kaip dokumentais, įvairiais darbiniais įrašais pagrįsta sistema atitinka realius veiksmus gamyboje.

- Kas tikrinama ir kuo tokie patikrinimai yra naudingi vartotojui?

- BRC standartas apibrėžia daugiau nei 360 įvairiausių reikalavimų. Pirmiausia tikrinamas vadovybės požiūris į maisto kokybės valdymą, maisto kokybės politiką, kaip vadovai ją palaiko. Tikrinami gamybos procesai, stebima, kaip mes valdome maisto gamybos sistemą, patikrinama labai daug dokumentų, todėl auditas vyksta kelias dienas. Paskutinė standarto versija akcentuoja ne tik maisto saugą, bet ir apsaugą: nuo galimos žalos produktui iš išorės ir klastojimo bei kenkimo. Todėl žiūrima, kaip apsaugota įmonės teritorija ir kaip keliauja pati žaliava. Mes, gamintojai, esame išsiaiškinę žaliavos kelionės etapus. Turime žinoti ne tik tiekėją, bet ir produkto gamintoją - visą žaliavos kelią. Šiais laikais itin daug dėmesio skiriama tiekėjų skaidrumui. Tai daroma tam, kad žaliava nebūtų falsifikuojama, kad ingredientai nebūtų pakeičiami pigesniais arba kitais gaminiais. Kai visas žaliavos kelias nuo jos gamintojo iki galutinio produkto gamintojo yra žinomas, ir patys gamintojai, ir galutinio produkto vartotojai gali būti ramūs dėl kokybės.

- Darykime prielaidą, kad aptinkamas nekokybiškas produktas: kaip ir per kiek laiko apie tai sužinotų vartotojas, kaip jis būtų apsaugotas?

- Maisto gamybos įmonėje privalo veikti prevencinė produkto sulaikymo ir atšaukimo sistema. Ją kiekvienais metais patikriname, atliekame simuliaciją, stebime, ar viskas vyksta pagal terminus. Partijos sustabdymas, atšaukimas ir kliento informavimas įvykdomas per 4 valandas. Jei iš įmonės išvažiuotų netinkama produkto partija, pirmiausia būtų informuoti prekybos centrai, kad produktas būtų išimtas iš lentynų ir jo niekas nenusipirktų. Būtina pranešti VMVT, jie taip pat dalyvauja produkto partijos atšaukimo procedūroje. Tai atlikus, jei kažkiek produkto buvo parduota, vartotojai informuojami įvairiais žiniasklaidos kanalais. Jeigu vartotojas įsigijo blogos partijos produktą, jis turi jį grąžinti, o tiekėjas kompensuoja nuostolius. Ši sistema - itin išsamiai suplanuota, kad veiktų operatyviai ir patikimai, tačiau dar nėra pasitaikę, kad tektų ją įgyvendinti.


Naujienos

2017. 11. 13
Maisto produktų kokybės standartai: kada skanus padažas - kokybiškas?

Šiemet lapkričio 9 d. minėdami pasaulinę kokybės dieną aiškinamės,...


 

2017. 11. 03
Sumuštinių dieną - specialus receptas silkių mėgėjams
Vieni ant duonelės tepa sviestą ar majonezą ir pakloja kumpio ar sūrio....